mandag 13. april 2009

Forbereder foredrag..."Fra bildeanalyse til animasjonsfilm"

Laget av 6. trinn, Hasle skole.

Påska er en fin tid for å gjøre unna litt arbeid. Akkurat i dag driver jeg å forbereder et foredrag jeg skal holde i Trondheim på NKUL- konferansen 13.mai. Da skal jeg snakke om et undervisningsopplegg jeg har gjennomført på Hasle skole. Opplegget har jeg kalt "Fra bildeanalyse til animasjonsfilm", og i korte trekk så er dette et opplegg hvor man animerer sin tolkning av et kjent bilde fra kunsthistorien. Ettersom jeg skriver på dette i dag, fikk jeg lyst til å vise dere noen bilder fra filmer mine tidligere 6. klassinger har laget. Bildet ovenfor er fra en film om Kvitebjørn Kong Valemon. I denne tolkningen møter de plutselig Skrik i skogen...

Dette bildet er fra en film om Pikene på broen. Her ser dere at hun ene får vinger...Det blir faktisk riktig så spennende etter hvert i denne tolkningen...

Når jeg sitter og titter gjennom bildematerielet og filmene til disse 6. klassingene, blir jeg atter en gang imponert over den kreativiteten de viser. Jeg er overbevist om at de lærte mye kunsthistorie gjennom dette opplegget.

Vil dere lese mer om foredraget jeg skal holde, ligger det en artikkel jeg har skrevet på N-KUL sine sider. www.nkul.no
Gå deretter til sesjoner, og under overskriften "Fra bildeanalyse til animasjonsfilm", kan dere lese mer om prosjektet. Artikkelen er også publisert i TILT (www.lmu.no)

Her ser dere forresten grunnen til at Mona Lisa smiler så mystisk...

Ingen kommentarer: