fredag 27. november 2009

Vi designer, bygger og animerer! Del 2

For en stund tilbake skrev jeg om dette prosjektet på 7. trinn på Løren skole i Oslo. Nå er vi godt i gang, og det er på tide med en liten oppdatering.
Kort fortalt går prosjektet ut på at elevene skal lage en animasjonsfilm i et rom de selv har designet og bygget. Innfeldt i denne oppgaven ligger de fleste kompetansemålene som 7. trinn skal gjennom før ungdomsskolen. Alle rom er designet og bygd av elevene selv. De arbeider i grupper på 3-4 elever, som sammen gjør alt fra manusskriving til hekling av gulvtepper og modellering av figurer. Og alt dette gjør 60 elever samtidig på skarve to timer i uka. Nå har vi holdt på siden i høst, og til neste uke er første gruppe klar for å animere sin første scene.

Figurene lages i ståltråd. Garnet gir figuren form og holder ståltråden sammen. Til hudområder som skal vises, benytter vi plastilin.
Noen figurer får klær fra elevenes private dukker, og andre får klær spesialdesignet for filmen. Her ser du noen av alle de festlige karakterene vi senere skal bli bedre kjent med i filmene.
Elevene har designet alt i rommene sine;tapeter, dynetrekk, bilder og rekisita er nøye planlagt før de settes i produksjon.
Og alle rommene har sitt eget særpreg! Disse filmene ser jeg virkelig fram til å hjelpe elevene til å lage! Hver fredag har vi et kreativt kaos, og jeg ser fram mot denne dagen hele uka! Jeg er oppriktig imponert over den kreativiteten jeg ser!

2 kommentarer:

Heidi Solberg sa...

Jeg er imponert, Bente. Synes det ser kjempespennende ut jeg.

Tror elevene lærer mye mer gjennom et slikt prosjekt enn på noen annen måte. Ikke bare får de utviklet seg personlig, men dette gjør at du får med ALLE. Enhver kan bidra på sin måte!

Jeg er jo akkurat ferdig med "Teknologi og entreprenørkap". Digger å gjøre praktiske ting med elevene. Har forresten 7. trinn i år jeg også.

Lykke til med et nytt og spennende år.

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Hei Heidi
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Og ja; Jeg er overbevist om at elevene lærer MYE ved å ta for seg kometansemålene på en såpass konkret og praktisk måte som bruk av animasjonsfilm som metode er. Holder kurs i trondheim på onsdag 20/1 og torsdag 21/1 - bare å melde seg på!