tirsdag 21. oktober 2014

Halloweengøy med Barnefilmklubben





Jeg har nok en gang besøkt Barnefilmklubben i Tronheim med mitt verksted. Der er de flittige animatører, og flere av barna deltok på verkstedet både i vinter og nå. Denne gangen hadde jeg en alderspredning fra 4 til 12 år, og jeg valgte å gi de et tema: Halloween- skrekk og gru!
For de aller minste barna var det nyttig å flytte animasjonsboksen ned til gulvet for at de skulle ha oversikt over både figurer og animasjon på iPaden. Normalt sett så ville jeg ha gitt de to iPader; en som benyttes som kamera, og en hvor bildene lagres animasjonsappen. Desverre så fungerer ikke dette uten et godt WIFI- nettverk, så da fikk gulvet gjøre nytten. Det så ikke ut som de hadde vondt av å leke litt på gulvet!
Det manglet absolutt ikke på fantasi når barna skulle komme opp med skumle ting som kunne skje på Halloween... Her er det bare fantasien som begrenser. Noen ganger under slike verksteder så tar fantasien helt overhånd når de er i animasjonsprosessen, da er det virkelig gøy å stå på sidelingen og observere hva som skjer. Manus får være manus, og filmene tar en helt ny retning enn hva som var den opprinnelige planen. Da koser de seg skikkelig!
Flere filmer kommer etter hvert... 
(Filmene er komprimert, og egner seg derfor ikke til visning på stor skjerm.)





Ingen kommentarer: