torsdag 9. desember 2010

Russland- kunst på høyt plan

Jeg er vel hjemme fra Russland. Dette innlegget har latt vente på seg, det har tatt tid å fordøye alle intrykkene besøket i Russland ga meg. Jeg var invitert til å besøke den stengte byen Severomorsk sammen med Sør- Varanger kulturskole. Kulturskolen har et utvekslingsprosjekt med Russland, og vårt besøk var en del av dette samarbeidet. I løpet av tre dager var vi gjennom et hektisk program hvor målet var at vi skulle bli kjent med hvordan kunstskolen i Severomorsk tilrettela sitt tilbud for barn i byen. Og gjett om vi ble imponert! Det vil ta for stor plass å fortelle alt, men her er noen fakta:
- Barna går på kunstskole i ca 7-10 timer per uke i tillegg til vanlig skole.
- De har opptaksprøver for å komme inn. De kan begynne allerede fra de er 6-7 år gamle.







- Undervisningen vektlegger teknikker innenfor maling og tegning, men de har også egne lærere i skuespill, dukkemaking, barkknyting og papirklipp. De er særdeles flinke til å ta vare på det tradisjonelle russiske håndtverket.
Vårt bidrag i løpet av disse tre dagene var et animasjonskurs. Barna gikk inn for oppgaven med stor iver, og de produserte to flotte snutter. Det var fantastisk å se hvor dyktige de var på tegning og modellering. Det kan ikke sammenlignes med hva norske barn på samme alder presterer. 
Jeg lar bildene tale for seg:








3 kommentarer:

Vibeke / Mammas Hus sa...

Sååååååå artig! :( Gleder meg til å høre mer i morgen :)

Margrethe sa...

Wow, så nydelige arbeider! Skulle ønske det ble satset like mye på kunst, kultur og håndverkstradisjoner her til lands:)

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Ja, Margrethe, jeg fikk virkelig hakeslepp av hva barna der presterte, de ver utrolig flinke og disiplinerte med det de drev med! Dette var en opplevelse for livet!