søndag 3. oktober 2010

"Kort om kort" på Møglestu

På fredag var turen kommet til Møglestu videregående skole.

Elevene fra medier og kommunikasjon fikk med mitt kurs "Kort om kort" en introduksjon i dramaturgi for animerte kortfilmer. Og som alltid når jeg holder kurs, gjelder mottoet om at en lærer best ved praktisk arbeid. Etter en gjennomgang av dramaturgi og enkelt manusarbeid, fikk elevene servert en rekke malerier fra Edvard Munch. Lag filmen om bildet, var oppgaven. Dette er en oppgave mange av mine lever har fått, men det er første gang jeg har stilt spesifikke kriterier til grunn for å nå målet om en klar spenningskurve i dramaturgien. 

Elevene på Møglestu viste at de hadde et godt grep om filmspråket, men desverre så hadde vi alt for dårlig tid til å fordype oss skikkelig  i manusarbeidet. Elevene skulle jo ikke bare komme fram til en manusidè, de skulle også lage kulisser og figurer til filmen, animere og redigere. Og da flyr timene av sted...
Jeg syntes det var veldig spennende å se hva ungdommene ville formidle med det utgangspunktet de hadde!
Her ser dere resultatet av 5 timers jobb, hvor en av timene gikk med til foredrag og en av timene gikk med til spising og friminutt. Jeg er i alle fall imponert, og dere lesere må gjerne legge igjen en kommentar!

Ingen kommentarer: