fredag 21. november 2014

Fra bok til film på Frakkagjerd skole


Jeg har besøkt Frakkagjerd skole i Tysvær med prosjektet "Fra bok til film" Dette er et prosjekt jeg gjennomfører for Den kulturelle skolesekken i Tysvær, og nesten alle barneskolene i kommunen vil få besøk av meg dette skoleåret. 
Prosjektet baserer seg på Bokslukerprisen, hvor barn skal stemme over den barneboken de liker best. Denne 6. klassen valgte at alle elevene skulle lage film fra samme historie; Maradinas magi av Arild Stavrum
I gruppearbeidet skulle de trekke ut hovedmomenter fra en scene de liker i boka, og så filmatisere denne. Det var virkelig moro å se hvordan elevene tolket både scener og miljøet scenene foregår i, ulikt i sine produksjoner. 

Jeg liker å ha noen føringer på bakgrunner; konturlinjer og bruk av pastellkritt gir flotte resultater synes jeg. Elevene var superfornøyd med bakgrunnene, de er som små kunstverk i seg selv. Jeg har pastellkritt som favorittredskap nettopp fordi det alltid blir vakkert, så lenge barna lærer hvordan krittene skal benyttes med full effekt. Dette klarte disse barna helt strålende. Ta en titt på filmene, elevene har gjort et supert arbeid med både manus, figurer og bakgrunner.







Ingen kommentarer: