mandag 30. juni 2014

Sommerskolen på Kolbotn

Tradisjon tro har jeg tilbringt en uke på sommerskolen i Kolbotn! Kulturskolen i Oppegård arrangerer hvert år sommerskole, og barna har mange tilbud å velge i; animasjon, foto, sirkus, hip- hop og tegning.
Jeg har hatt animasjonskurset de siste årene, og det er den reneste koseuka for meg. Med 12 elever får vi virkelig fordypet oss i mange animasjonsteknikker, og det liker jeg. I tillegg så har vi kjempegod tid, noe som er meget uvanlig i denne jobben. 

 I år bestemte jeg meg for at elevene skulle finne inspirasjon til to filmer i boka "Mustafas kiosk" av Jakob Martin Strid. Jeg synes diktene er veldig morsomme, og jeg ba barna la seg bli inspirert til å lage sine egne bilder og små handlinger med diktene som utgangspunkt. De valgte "En frosk begikk et bankrøveri" og "Jeg er en grusom fyr" Resultatet kan du se her:
 I tillegg til å lage disse filmene, fikk vi anledning til å lage animasjonsfilm med noe som var et helt nytt materiale for meg og elevene. Vi fikk flere pakker med Wikkistix av importør Per Lunder, og ble selvfølgelig nysgjerrig på å teste ut disse. Her var oppgaven helt fri, men barna kom etter hvert fram til at de ville lage et talentshow slik at alles figurer fikk bli med i filmen. Barna syntes det var litt vanskelig å lage stående figurer i starten, men det løste seg greit når jeg ga de noen "skjellett" å tvinne wikkistixene rundt.

Det ble en del Ninja- krigere ut av dette, til guttas store fornøyelse.
Ta en titt på filmen:
Ellers så fikk vi testet ut både pixillasjon og direkteanimasjon. Jeg tror pixillasjon ble en ny favoritt hos flere; det er veldig fascinerende når du kan forsvinne ned gjennom gulvet og gå rett gjennom veggen.
Uka ble avsluttet med høytidelig premiere i Kolben med fullsatt sal og utdeling av diplomer. Hurra for flinke animatører!




Ingen kommentarer: