søndag 25. mai 2014

Animasjon som språktrening i Arendal



Jeg har besøkt voksenopplæringen i Arendal via Den Kulturelle skolesekken i Aust- Agder. Disse elevene er helt ferske i det norske språket, og sammen skulle de fortelle en liten historie inspirert av bildene til Edvard Munch


Jeg synes alltid det er fint å ha noe som inspirerer elevene når de skal fortelle via animasjon for første gang, og når elevene ikke kan norsk så godt, ei heller har samme morsmål, så kan det være lurt å ha noe som setter i gang aktiviteten.


Filmene som ble laget denne gangen imponerer meg; til tross for kommunikasjonsproblemer både på undervisningsfronten og deltagerne imellom, så klarte de å sette sammen to små fortellinger. Det var et viktig poeng at de også skulle forme noen enkle setninger som skulle formidles på norsk. Dette synes jeg deltagerne fikk til på en glimrende måte. Dette var en morsom dag; mye latter og mye glede. Noen ville ha mer animasjon på timeplanen, og det forstår jeg godt; det er fint å lære på litt kreative måter i blandt.

Ingen kommentarer: