søndag 13. oktober 2013

Animasjonskurs for lærere ved Filmens Hus


På fredag hadde jeg 10 lærere på kurs på Filmens hus i Oslo. Det er Film og Kino som står som arrangør denne gangen, og vi var så heldig at vi fikk bruke det splitter nye Barnefilmverkstedet til Norsk filminstitutt for anledningen. Flotte lokaler for animasjonskurs!

Deltagerne fikk denne gangen inblikk i hvordan de kan animere og redigere ved hjelp av iPad. Og selvfølgelig tips og triks i fohold til å benytte animasjon som læringsmetodikk i skolen. Jeg går mer og mer over til bruk av iPad, da dette verktøyet er mye mer tilgjengelig og mye billigere for både skolen og elevene. Du slipper å kjøpe lisenser for programvare til hver enkelt maskin, og veldig mange elever har allerede en iPad tilgjengelig. Målet er at elevene skal kunne gå rett hjem og animere etter en filmøkt på skolen, og alle lærere jeg kurser er ganske enig i at dette faktisk stimulerer til mer filmarbeid i skolen. Ikke minst er det deilig å slippe alle ledninger og oppkoblinger!

Animasjonsboks for iPad
I tillegg fikk jeg testet ut animasjonsboksen jeg har laget for iPad. Kursdeltagerne valgte å lage 3D- film i den, og med sporet i boksens bunnplate stod iPaden stødig og bra. Jeg kom fram til noen forbedringer som må gjøres før produksjon av boksen starter opp i januar, så dette var en nyttig erfaring for meg! Nå er jeg sikker på at boksen blir helt perfekt før den skal ut i salg. Jeg har allerede motatt bestillinger, jeg vil anta at folk synes denne er mer hendig enn å benytte stativer og festekasse for iPaden. Enkelt og greit!
Dagens kursdeltagere laget reklamefilmer for fiktive produkter. Ta en titt, her er det mye moro! 
(Filmene er komprimert og egner seg ikke for visning på stor skjerm)
 

Ingen kommentarer: