På skolen min, Løren skole, er vurdering for læring en viktig metode i alt vi foretar oss! Og når 90 elever skal i gang med å lage animasjonsfilm, er det selvfølgelig ikke noe unntak! Elevene er godt vant med å blir vurdert for å lære både mere og bedre, og vi arbeider som regel med læringspartner. Elevene vurderer både seg selv, hverandre og mottar fremovermeldinger på hvordan de kan bli enda flinkere! Nå er vi i gang med et animasjonsprosjekt hvor hele 90 elever i forkant har skrevet hver sine manus. Dette har vi gjort som en del av norskfaget, og elevene har arbeidet etter klare mål og kriterier for oppgaven. Elevene har arbeidet med samme manus i to uker, og i løpet av denne tiden har de blitt vurdert og gjort forbedringer hele fire ganger før ferdig resultat! Elevene våre er vant med denne arbeidsformen, men vi lager selvfølgelig ikke manus hver gang!
I dag gikk startskuddet for å gjøre 20 av manuskriptene om til animasjonsfilmer! Og elevene frydet seg! Ingen sure miner fra de som ikke fikk bruk for sine manus- De har jo tross alt lært mye i skriveprosessen! I grupper på 5 elever animerer de en av historiene, og det er et ekstra pluss at de får benytte iPadene vi har til alle deler av prosessen! Hurra!
I slutten av april holder jeg kurs via Gyldendal kompetanse om film og vurdering- følg med, følg med om dette kan være noe for deg!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar