fredag 26. august 2011

FilmPit Haugesund

De siste to dagene har jeg oppholdt meg i Haugesund under filmfestivalen som foregår her. Her har jeg deltatt på FilmPit Haugesund, en workshop arrangert av Film og Kino. Sammen med mediepedagoger, spillprodusenter, og mange andre som på et eller annet vis arbeider i feltet FILM, har jeg fått delta på ide'myldringen fram mot en ny handlingsplan for filmsatsningen mot barn og unge i årene framover. Jeg synes vi hadde mange flotte diskusjoner om dette feltet, og det blir spennende å se hva som kommer ut av dette møtet framover.

På starten av seminaret fikk vi litt faglig påfyll i form av erfaringsdeling fra forskjellige filmpedagoger. En av de som imponerte med sitt fremlegg var Cathrine Fragell- Darre fra Myrertoppen barnehage i Oslo. Med enkle midler, mye eget utstyr, har hun presentert digitale verktøy for barna i barnehagen. Sammen har de lekt seg fram til både fotopresentasjoner, korte filmsnutter og animasjoner, alt laget med iPhone eller speilreflekskamera. I eksemplene hun viste frem så vi hvordan barna regelrett fryder seg over det de presterte. Dette var en fornøyelig opplevelse. Cathrine skriver om barnehagen på bloggen www.myrertoppenbarnehage.blogspot.com

Ingen kommentarer: