tirsdag 28. september 2010

Skrik og Pondus, en spennende dag på Fjellgardane Skule!

Kreativiteten var stor når elevene på Fjellgardane Skule begynte sitt animasjonsprosjekt i dag. Oppgaven var å la seg inspirere av et kunstverk, og så animere en historie som foregår "i bildet". Jeg sier alltid til barna at """   i animasjon er alt mulig, dere kan tøyse, tulle og skrøne så mye dere vil"   Og det var nettopp det de gjorde på Fjellgardane Skule; I løpet av noen få klokketimer hadde de tryllet fram morsomme manuskripter som skal bli til animasjonsfilmer i løpet av uka.
Elevene har latt seg inspirere av Skrik, Brudeferd i Hardanger og Kampen for tilværelsen

Her kan du lese om hvordan en av animasjonsgruppene valgte å arbeide med Christian Kroghs bilde 
KAMPEN FOR TILVÆRELSEN
I det originale maleriet står flere fattige barn i kø for å få brød. Hvor stor rolle Donald Duck har i denne historien er fortsatt uvisst, men det er klart at han kommer kjørende ned Karl Johan og er rimelig SINNA! Her har elevene funnet ønsket bilde på nett, printet og klippet ut.
 Postmann Pat kommer også på besøk! Her finnes ingen begrensninger, alt er lov!
 Det er tydelig at elevene på Fjellgardane Skule har fått god undervisning i å tegne med bruk av perspektiv. Elevenes tegneferdigheter bidrar til å lage flotte todimensjonale miljøer med dybdevirkning. Her tegnes Karl Johan til det som skal bli en scene i Kampen for tilværelsen
 Visste dere at både Pondus, Svampe- Bob og Lisa fra The Simpsons var innom Karl Johan her om dagen? Jeg lurer på om de står i brødkø lik barna i "Kampen for tilværelsen"? 
Jeg må nok vente til filmen er premiereklar før jeg får svaret.
 Er det ikke flott?
Jeg må si at elevene fra Fjellgardane Skule har imponert meg stort!
Jeg gleder meg til å få tilsendt filmene når de er ferdig. Jeg drar nå videre til neste skole, og jeg er trygg på at barn og lærere ved skolen har lært nok til at de på egen hånd klarer å fullføre prosjektet. 

Ingen kommentarer: