onsdag 2. juni 2010

Men russere og finner streiker ei...

I dag var dagen Bodølærere skulle lære om animasjon i skolen. I dag var også dagen for en utvidet streik for likelønn for lærere, noe som førte til at animasjonskurset var i fare for å bli avlyst. MEN- Folka i FILMFEST SALTEN (www.filmfestsalten.no) har jo byen full av elever fra Russland, Finland og Norge som sammen lager film med profesjonelle filmskapere.
Og der det er elever, er det også lærere. Dermed fikk jeg mulighet til å på en times varsel å holde animasjonskurs for russiske og finske lærere.
Yuhuuuu!!!
På engelsk!Det var noen svært hyggelige og motiverte lærere som møtte meg. Alle hadde erfaring fra filmprosjekter med barn tidligere, så jeg benyttet sjansen til å sette de inn i mine arbeidsmetoder.
Lærerne lagde en fin liten snutt i løpet av dagen. Vi brukte mest tid på å snakke om planlegging og organisering av animasjonsarbeid i skolen. - Jeg synes det var veldig interessant å høre litt om hvordan skolene organiseres i Finland og Russland.
Jeg hadde nok ikke alle animasjonsbegreper på plass, men det gjelder å gjøre det beste ut av situasjonen.
Det var litt utfordrende å forklare målark og kriterier for måloppnåelse på engelsk, men pytt pytt...
På bildet ser dere en animasjonsoppgave om verdensrommet jeg har gjennomført med 4. trinn på Løren skole i Oslo.


Dette ble en super dag- og jeg sitter igjen og tenker at en slik erfaringsutveksling på tvers av landegrensene er svært nyttig. Personlig håper jeg på muligheten for å treffe lærere fra våre naboland neste år også! Dette var gøy!!!
Her er filmsnutten som ble produsert:

Ingen kommentarer: