søndag 21. februar 2010

Kunstskolen i Ålesund, dag1

Jeg er på plass i Ålesund hvor jeg underviser en gruppe studenter på kunstskolen. I løpet av disse tre dagene skal studentene planlegge og ferdigstille en animasjonsfilm per gruppe, til sammen tre filmer. En av gruppene hadde animert før, og var allerede i gang da jeg kom. Jeg må si det er godt å ha hele tre dager på oppdraget; da får studentene tid til å fordype seg i prosessen, og de rekker å lage en film med en viss lengde. Jeg regner med at vi på dette prosjektet får god tid til lydarbeidet. Det er stort sett alltid lyden som lider av hastverk.
I undervisningen vektla jeg denne gangen historiebygging. Programvaren har såpass mange spennende finesser, så litt framepainting og looping ble det også tid til.
En av gruppene er inspirert av A-ha`s video Take On Me fra 80- tallet, og er i gang med en spennende animasjon hvor de varierer mellom pixilasjon, direkteanimasjon og etter hvert 3D- animasjon med plastilina. Dette blir spennende!
Denne kua ser jammen skummel ut! Om den er så skummel gjenstår å se. Gruppa er akkurat ferdig med manus, og begynner filmingen om ikke lenge.
Den tredje gruppa lager musikkvideo. En av deltagerne har laget animasjonsfilm før, og de var allerede godt i gang før kursstart. Jeg kan love dere en skikkelig godbit av en video- Utrolig flinke folk!
Selv fikk jeg en liten rundtur i Ålesund på etter første kursdag- det hører faktisk med til sjeldenhetene at jeg rekker å se litt av byen jeg besøker. Takk for omvisning Britt!
Britt, meg og Nora

Ingen kommentarer: