fredag 20. mars 2009

HD- kamera eller DV- kamera?

Etter mye testing med animasjon og stopmotion siste dagene etter jeg anskaffet nytt HD- kamera, er det på tide å gjøre opp status for hva som er best av de mulighetene jeg har.

Som dere ser på bildet krever HD- kameraet en omformer (Pinnacle movie box) for å oppdages av programvaren. I tillegg til at kameraet er dyrt, må man altså kjøpe denne omformeren til nesten et par lapper. Kameraet er koblet til omformeren, og omformeren er så koblet til PCèn. Litt tungvint, synes jeg. Men bildene blir bra, og det er helt klart en fordel med et så lett kamera. Det veier bare 115 g, og kommer til praktisk talt over alt. I tilegg var det enklere å benytte på bordstativ enn det litt tyngre kameraet jeg har.
(Koblinger: HD-kamera- Komposit- omformer- USB- PC-stopmotion)



DV- kameraet er fremdeles min favoritt! Bildene blir bra, og man trenger kun en firewire for tilkobling. I tillegg koster disse kameraene nå bare en brøkdel av hva HD- kameraene gjør, og man slipper å kjøpe omformeren. Dessuten så får man DV- kamera i mindre størrelser enn det jeg har, og man kan fint benytte bordstativ. Bare så synd de nesten ikke eksisterer i butikkene lengre....
(Koblinger: DV- kamera- firewire-PC-stopmotion)
Men....har man ambisjoner om å nå kinoene med filmene sine, er det vel et minstekrav med høydefinisjonsbilder!

Til daglig bruk, når barna og hverdagene skal filmes, er HD- kameraet definitivt best! Det er lite og hendig, tar liten plass i veska og har glimrende bildekvalitet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor trenger du denne konverteren. Er det for å konvertere filformatet i kameraet til Mpeg4 eller avi?

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Nei, det er fordi programvaren ikke klerer å lese signalene fra HD- kamera. HD- kamera overfører ikke live- video slik som DV- kamera gjør. Og vi trenger live video for å ta bilder i stopmotionpro