søndag 9. november 2014

Eventyr i Karasjok

Jeg har vært så heldig at jeg fikk reise helt til Karasjok for å lage animasjonsfilm! Samisk videregående skole hadde skole i helgen for å lære dette morsomme håndverket! I Karasjok møtte jeg fem ungdommer som arbeidet iherdig ei hel helg med å fortelle eventyret om Rødhette og ulven, dog med sin egen lille vri. Det anbefales virkelig å se denne filmen... Imponerende arbeid! 
Når tiden er begrenset er det veldig greit å ha noen rammer for fortellingen, som for eksempel det å animere en kjent historie. Da får vi brukt tiden på det viktige, nemlig å bli trygg på håndverket og det tekniske slik at det blir enklere å sette i gang med egne filmprosjekter selv senere. 
For meg var det ekstra spennende å få komme til Karasjok- jeg har aldri vært her før, og jeg var spent på om det samiske fikk noen plass i filmen. Samisk er førstespråk på skolen, og jeg må inrømme at det var en merkelig følelse å ikke forstå alle samtaler som foregikk, og ha behov for tolk selv om jeg er i Norge og underviser norske elever. Og selvfølgelig ble det plass til en joik, noe som gledet meg stort! 

En flott ulv! Eleven som lagde og animerte denne ulven gjorde et veldig godt arbeid i å få alle ledd i bevegelse. Se og lær!
(Filmen er komprimert og egner seg ikke for visning på stor skjerm)



Ingen kommentarer: