lørdag 15. februar 2014

Pesten på Myra

I prosjektet mitt "Fra fag til film" i Den Kulturelle Skolesekken i Aust- Agder, lar jeg lærerne bestemme et faglig tema vi skal lage animasjonsfilm av. Dette er alltid spennende, for jeg liker å ta en utfordring. 
 
7. klasse på Myra skole i Arendal ønsket å animere svartedauden i Norge, så det ble det pesten som kom i fokus. I forkant lagde jeg fem forskjellige oppgaver om svartedauden; Ombord i skipet som brakte pesten med seg, livet i Bjørgvin under pesten, historien om Pesta, kirken og pesten og en oppgave om ødegårder. Jeg må si jeg ble imponert over hvor mye barna kunne om dette, og de klarte på framragende vis å blande inn animasjonens humor i disse alvorlige temaene.

Her finner kapteinen ut at det er pestbefengte rotter ombord i det engelske skipet.

 
Når det ikke er nok plass på bordene, tar vi selvfølgelig gulvet i bruk! Elevene samarbeidet i grupper om hver sin oppgave, og filmene bærer tydelig preg av at det var godt samarbeid i gruppene. Dette ble virkelig noen gode filmer!
(Filmene er komprimert og egner seg ikke for visning på stor skjerm)

3 kommentarer:

Ellen Svetlana Grønlund sa...

Flotte tegninger :)

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Absolutt! Den gjengen her var superflinke!

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Absolutt! Den gjengen her var superflinke!