lørdag 1. februar 2014

Det var en gang....på Hope skole!


Elevene har tatt i bruk animasjonsboksen for iPad, noe som gjør prosessen enkel og oversiktelig for elevene. Med boksen slipper de å risikere forflytninger og uønsket lys fra vinduene.
Jeg har besøkt Hope Skole i Risør gjennom Den Kulturelle Skolesekken i Aust- Agder. Der har jeg et prosjekt som heter "Fra fag til film" som går ut på at vi tar for oss et faglig tema elevene har arbeidet med og så bearbeider temaet via animasjon som metode! Denne gjengen hadde jobbet med eventyr, en oppgave jeg liker veldig godt! Jeg pleier å si at alle fag egner seg til å lage animasjonsfilm, men det er vel ingen tvil om at eventyrets mange spennende muligheter er ekstra gøy!
På Hope skole går 5,6, og 7. trinn sammen, og de er bare 12 elever. Skikkelig luksus for meg som sist uke arbeidet med 30 ungdommer.
Elevene fikk i oppgave å benytte sjangertrekkene de husker fra eventyr og så lage sitt eget eventyr. Måloppnåelse for denne oppgaven innebærer at de som ser filmene skal kunne kjenne igjen at det er et eventyr som fortelles. I filmene møter vi både helter, onde hekser, prinsesser, gjentagelser og magi! Elevene gjorde en kjempejobb med oppgaven, og resultatet ble veldig bra! Og tenk at de bare brukte to dager på alt fra idefase til ferdig produkt! Imponerende, spør du meg!

Ta en titt på eventyrene fra Hope- elevene:
(Filmene er komprimert og egner seg ikke for visning på stor skjerm)

Ingen kommentarer: