mandag 24. oktober 2011

Animasjonskurs på Valle skule

Jeg er på plass i Setesdalen, nærmere bestemt Valle skule i Valle kommune. Her besøker jeg 8. trinn de neste to dagene!
Det var en spent gjeng som møtte meg i dag tidlig. Noen hadde laget animasjon tidligere, mens andre var helt ferske i faget. Det er mange måter å lage animasjon på, så vi startet gjerne fra scratch!
 Litt om oppgaven...
Elevenes lærere kunne velge mellom fire oppgaver jeg har laget for ungdomsskolen i det nye oppgaveheftet jeg har gitt ut. De kunne blant annet velge mellom animasjon om verdensrommet, rusmidler, musikkvideo og animasjon av kjente kunstverk. Disse ungdommene endte opp med "Animerte kunstverk", en oppgave som ikke krever at elevene leser seg opp på tema på forhånd. Alle oppgavene er nemlig tilrettelagt i forhold til kompetansmålene kunnskapsløftet legger opp til innenfor hvert tema.
Elevene kom kjapt i gang med oppgavene, og aktivitetsnivået var høyt! Kreativ uro, er et positivt ord som beskriver stemningen! Det sydet av aktivitet i perioder! Med bare 15 elever i klassen fikk alle gruppene en filmstasjon hver, noe som er en stor fordel for å unngå for mye venting. I dag brukte vi størstedelen av tiden på forarbeidet. Det ble riktig så flott!
For førtse gang har jeg tatt i bruk I-pad på kurs. Den ble brukt til å lete etter lydeffekter vi skal ha med i filmene. Det er mulig å benytte animasjonsprogramvaren her også, men foreløbing synes jeg Mac legger opp til for vanskelige rutiner for deling av filmfilene til at jeg synes den egner seg for slike samarbeidsprosjekter som dette.

Ingen kommentarer: