søndag 7. august 2011

Animerte "SOMMERDAGAN" i Meløy

Jeg har vært så heldig å få besøke Ørnes i Meløy kommune i Nordland, og deres festival "Sommerdagan" Der har jeg kost meg i tre dager og hatt to animasjonskurs: Et endagskurs for 6-9 -åringer, og et todagerskurs for 9-15 -åringer. 
 I aldersgruppen fra 6 år, la jeg opp til en enkel oppgave hvor det viktigste var å lære grunnleggende animasjon og få en forståelse for at film er fiksjon som en kan skape selv. I stedet for å la "Bukkene Bruse" gå til seters, fikk barna skape sine egne karakterer som hadde ulike formål med å komme seg over broen. Denne oppgaven har jeg gitt flere ganger til barn, og den fungerer veldig bra. Her får alle prøvd seg, og det stiller ingen store krav til samarbeid. (Ikke alle 6-åringer har blitt så gode på samarbeid ennå...)
Her er Dart Vader på vei over broen!
På todagerskurset var temaet SOMMER!
Her ligger bjørnen og kua og soler seg....og om ikke lenge kommer det en gris og ødelegger alt! Barna arbeidet i grupper, og denne gangen ble de inndelt i en jentegruppe og en guttegruppe. Jeg synes det alltid er interressant å se hvilke forskjeller det gir seg i filmene som produseres, og det er dessuten hyggelig for barna at de kommer sammen med noen de kjenner fra før.

Her kan dere se filmene.
(De er komprimert, og egner seg derfor ikke for visning på storskjerm)

Ingen kommentarer: