fredag 15. april 2011

Film & Kino, kurs 2

Det andre animasjonskurset i regi av Film og Kino i Oslo gikk av stabelen 14 og 15 april. Selv om lærerne gikk rett ut i påskeferie etter kurset, var innsatsen på topp hele veien. 
Jeg liker lærerkursene skikkelig godt; Det er alltid så mange ivrige deltagere og det er mye latter!
 Her gjør 2D- gruppa et grundig forarbeid på storyboarden sin! Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene, alle elemeneter er godt gjennomarbeidet! Det er viktig å planlegge godt før "studiotid" i animasjonsboksen, noe denne gruppe gjorde med stort alvor.
 3D- gruppa tok tak i sin egen hverdag som lærere og ironiserte rundt hva som kan skje dersom eleven ikke tar av seg lua i klasserommet. Det kan nemlig få fatale følger!
I arbeidssituasjonen er det ikke alltid så stor forskjell på lærere og elever!
Jeg ser en viktig tendens på kursene mine, og det er at de ofte kommer flere lærere fra samme skole. Det var også tilfelle denne gangen. Det siste året har jeg ledet noen personalseminar hvor hele personalet har fått en innføring i bruk av denne metodikken.  
Heldige elever, tenker jeg!
Om en skal sette i gang med animasjonsprosjekter i skolen er dette en kjempestor fordel. Når man er flere oppnår en aksept for å bruke av undervisningstiden til å filmatisere pensum, en har alltid noen å samarbeide med, og det er fint å være flere hoder i det øyeblikket en møter på vanskelige utfordringer i forhold til det tekniske. Kjempebra!

Ingen kommentarer: