søndag 10. oktober 2010

Endelig noe bra fra Windows!

Når jeg animerer med barn i skolen, benytter jeg alltid Windows Movie Maker til redigering av filmene. Det er gratis, og alle skolene jeg har besøkt opp gjennom årene har det tilgjengelig. Mye kan sies om dette redigeringsprogrammet, det er både utrolig banalt og til tider ugreit å arbeide med, samtidig som det er enkelt og rett og slett gjør nytten sin når det kommer til å redigere små animasjonssnutter på halvannet minutt. 
Opplevelsene med dette programmet er mange, men ikke tema for dette innlegget...

Ikonet til den gamle WMM- versjonen som nå er tilgjengelig for Win7
Når Windows Vista ble erstattet med Windows 7, følte jeg en lettelse over å endelig være kvitt Vista (Hasta la Vista, baby!) Gleden tok derimot en brå slutt da jeg oppdaget at en del av finessene ved Windows Movie Maker var fjernet; En kunne ikke lengre spille inn lyd via mikrofon i programmet. Det var som å gå tilbake til "gamledager" når AudaCity måtte tas i bruk for å få replikklyder til filmene. TUNGVINT! - Og jeg måtte dermed krype tilbake til Windows Vista (I`m ba a ck, med Swartzenegger- stemme) 


Ikonet til Vista- versjonen
Men... Her om dagen oppdaget en av mine kursdeltagere at Windows har hørt på sine klagende brukere: De har laget en tidligere versjon av Win. Movie Maker tilgjengelig for Win7. Dette er riktig nok en versjon som ikke ser så fancy ut som Vista- versjonen, men den duger så absolutt likevel.


Fra det fancy utseendet til Windows Live på Win 7 og fra Win.Vista, er det heretter tilbake til det gode gamle utseendet som tilhørte verjonene fra XP- tiden. Men utseendet hemmer ingen...

Ingen kommentarer: