søndag 18. oktober 2009

Hjelp!- Vi skal animere!

Fra tid til annen får jeg mail fra folk som skal sette i gang med animasjonsprosjekter i skolen. Mange av disse henvendelsene gjelder spørsmål om programvare. Jeg synes det er supert at dere mailer og spør, og ikke lar prosjektiveren strande på grunnlag av småtterier som lett lar seg fikse. Svarene jeg sender, kan kanskje hjelpe flere, så her er utdrag fra en mail jeg fikk fra Jan- Ove Teig på Sauda Ungdomsskole. Han spør om STOP MOTION PRO:

Hei

Skal til å starte opp med animasjon i 9. og 10.klasse her ved Sauda Ungdomsskole. Har du noen tips i forhold til hvilket animasjonsprogram vi bør bruke? Stop Motion Pro er visstnok et bra program og jeg har noen spørsmål i forhold til dette:
Jeg vil så absolutt anbefale Stop Motion Pro! Jeg har stort hell med dette. Enkelt i bruk, og lett for barn i alle aldre å håndtere. Selv benytter jeg versjonen som heter Educational.
  • Når jeg bestiller dette programmet...kan dette installeres kun på min lærer-pc eller er det mulig å installere dette på f.eks 5 elev pc-er i tillegg?
Det avhenger av om du kjøper enkeltlisenser eller flerbrukslisenser. En enkel "educational" koster ca 1050 kroner. De har mange tilbud om flerbrukslisenser under "purchase" for skoler som vil animere. Men egentlig vil jeg heller anbefale å kjøpe til 2-3 maskiner- husk du skal ha kamera til maskinene også, så om du ikke sitter på 20 kamera, vil ikke så mange lisenser komme til nytte.
  • Trenger jeg noe mer enn pc, Stop Motion og MovieMaker for å lage animasjonsfilm i en klasse?
Du trenger kamera! Dette kan være stillbildekamera, et gammelt DV- kamera eller HD- kamera. Web- kamera går også, men kvaliteten på bildene blir dårligere grunnet dårlig lysgjengivelse. Husk at du må ha en "konverter" (Pinnacle Movie Box) dersom du benytter HD- kamera.

Du trenger også tilgang på god belysning. Mange benytter animasjonsboks. Har du ikke det, kan en sterk lampe gjøre nytten. Dekk til vinduer, og hold kamerastativet stødig.
  • Har faktisk problemer med å bestille programmet Stop Motion Pro fordi jeg ønsker faktura men dette er ikke en mulig betalingsmåte....
Jo....jeg mener det er mulig når du bestiller det som en installasjonspakke som kommer med posten. Det tar da litt lengre tid.
Mvh Jan-Ove Teig, Sauda Ungdomskole
Lykke til med arbeidet. Bare mail tilbake om det er mer jeg kan hjelpe deg med!
Mvh, Bente

Ingen kommentarer: